Har dere barn med ulike behov? Her får du mine 10 beste tips til en fin ferieopplevelse

spesielle behov tilrettelegging tips May 28, 2024

Noen gleder seg, og andre gruer seg til ferien

Ferietid er ment å være en tid for avslapning og gøy, en tid hvor familien endelig kan roe ned og bruke tiden på hverandre. Dessverre er ikke dette realiteten for alle - tvert imot, for noen kan ferie være svært utfordrende. Barn og voksne som trives best med struktur og forutsigbare rutiner kan kjenne på usikkerhet og stress når dette endres. For mange familier kan ferien bli en tid med ekstra utfordringer, og resultatet kan bli at foreldre som virkelig har behov for ferie, er mer slitne  når de skal tilbake til hverdag og rutiner, enn de var før ferien.

 

Jeg forstår dere, og har derfor samlet mine beste tips for å hjelpe dere. God planlegging og gode forberedelser kan gjøre ferien til en bedre opplevelse for hele familien. Her er mine 10 beste tips for å forberede en god ferie.

 

1. Samle familien for forventningsavklaring

Forventningsavklaring er viktig for å unngå, eller minske stress og skuffelser. Ha realistiske forventninger til hva dere kan oppnå i løpet av ferien.

Hvordan gjøre det:

  • Det kan være lurt at dere samler dere til et familiemøte, og sørger for at hver enkelt får si noe om hvilke ønsker og forventninger de har. Det å involvere barna i planleggingen kan bidra til at de føler seg mer inkludert og forberedt.
  • Lytt til barnas ønsker og ta utgangspunkt i hvert enkelt barns behov. Prøv å legge opp til at også søsken til barn med ekstra behov får noen av sine ønsker oppfylt.
  • Lag en liste over “skal-gjøre” og “kan-gjøre”: Prioritere aktiviteter og vær fleksibel. Det er viktig å være realistisk med tanke på hvor mye dere planlegger inn hver dag. God tid er kanskje den faktoren som er viktigst, både for barn og voksne, for en god ferieopplevelse uansett hva dere gjør, og hvor dere er. 

 


Eksempel:
"Vi har bestemt at vi skal besøke akvariet en dag og ta en rolig dag på stranden neste dag. Dersom vi har lyst, kan vi også sjekke ut den lokale parken."

 

2. Lag en visuell tidsplan

For autister, og for mange andre barn, kan forutsigbarhet gi en opplevelse av trygghet. En visuell tidsplan kan hjelpe barnet med å forstå hva som skal skje, og når det skal skje. Pass på å tilpasse planen til ditt barns forståelse. 

Hvordan gjøre det:

  • Bruk bilder og visuelle elementer: Lag en enkel tidsplan med bilder av aktiviteter som svømming, spising, og soving.
  • Marker spesielle hendelser: Marker dager med for eksempel utflukter eller aktiviteter, slik at barnet kan se frem til dem. 

 


Eksempel:

"Vi lager en tidsplan som viser frokost, leketid, lunsj, besøk på akvariet, og deretter middag. Etter at vi har vært på akvariet, skal vi slappe av på hytta/hotellet, eller hjemme."


 

3. Forbered barnet på endringer

Overganger kan være vanskelige. Bruk tid på å forberede barnet på hva som skal skje, spesielt hvis det innebærer reise og opphold på nye steder. Lag gjerne en nedtelling til skoleferien og snakk om overgang til ferie. 

Hvordan gjøre det:

  • Sosiale historier: Lag historier som forklarer hva som skal skje på reisen og hva barnet kan forvente seg. Har dere vært på reise før? Vis frem bilder, og snakk om reisen dere var på. 
  • Prøveturer (ved behov): Ta små turer på forhånd for å gjøre barnet kjent med nye rutiner og omgivelser.
  • Nedtelling med avkryssing i kalender
  • Se film og video av reisemålet om dere skal reise.
  • Om dere skal være hjemme, gi barnet en oversikt over aktiviteter dere skal gjøre i ferien, for eksempel bade, gå tur i nærmiljøet, besøke besteforeldre, eller venner eller andre ting.

 


Eksempel:

"Vi skal fly til en annen by." Før vi drar, kan vi lese en historie om hvordan det er å fly, og vi kan se bilder av flyplassen, snakke om sikkerhetskontrollen og alt som skjer fra vi reiser hjemmefra til vi er fremme på der vi skal.” 


 

4. Forbered søsken hvis ferieopplevelser må tilpasses et barn med funksjonsutfordringer

Forberedelse kan hjelpe søsken med å forstå og støtte søsteren, eller broren som har behov for ekstra tilpasning. Det kan også bidra til  at de selv føler seg sett og ivaretatt: 

  • Snakk åpent om, og forklar hvorfor enkelte aktiviteter må tilpasses barnet med funksjonsutfordringer.
  • Støtte: Oppmuntre til samarbeid ved å forklare hvordan de kan hjelpe til underveis. Vær bevisst på at søsken ikke har ansvar for barnet med funksjonsutfordringer.

 


Eksempel:

"Når vi er på stranden, kan det hende at vi må ta flere pauser for at alle skal ha det bra. Vi forstår om du synes at det er kjedelig med mange pauser. Vi vil gjøre vårt beste for at dagen på stranden skal bli fin for oss alle."


 

5. Pakk smart

En reiseveske som er smart pakket, kan være en livredder. Pakk gjenstander som gir barnet komfort og ro.

Hvordan gjøre det:

  • Favorittleker og bøker: Ta med leker og bøker som barnet liker, og som kan hjelpe dem med å slappe av.
  • Sensoriske hjelpemidler: Ta med kosebamser, stressballer og støyreduserende hodetelefoner.
  • På flyreise: Pakk med bøker eller iPad/spill, noe barnet ditt liker som gjør reisetiden enklere.
  • Ta med barnets hodepute. Denne kan ha uvurderlig verdi både på korte turer, og når dere drar på lengre turer og barnet skal sove på et nytt sted.  

 


Eksempel:

"Vi pakker en reiseveske, vil du hjelpe meg å finne frem favorittboken din, og tre små leker?" " Skal vi også ta med headset slik at du kan høre på musikk når du trenger en pause?"


 

6. Tilpass aktiviteter

Velg aktiviteter som er tilpasset barnets behov og interesser, og vær forberedt på å gjøre endringer etter behov.

Hvordan gjøre det:

  • Unngå overfylte steder: Velg rolige steder og tidspunkter når dere besøker fornøyelsesparker og populære attraksjoner. Har dere ledsagerbevis? Det er smart å ta dette med på reisen. Ta gjerne også kontakt med fornøyelsesparken/ attraksjonen i forkant for å sjekke hvilke tilpasninger de kan gjøre for dere. 
  • Planlegg pauser: Sørg for å ta hyppige pauser for å unngå at barnet blir overveldet, og finn rolige områder for pauser. 

 


Eksempel:

"Vi besøker dyrehagen tidlig om morgenen når det er færre mennesker, og vi tar med en piknikkurv med mat, og andre godsaker slik at vi kan ta pauser når vi trenger det." 


Tips: Del dere opp om det blir for mye for noen av barna. Kanskje noen har behov for en rolig stund ved bassenget, mens andre ønsker å gå i vannparken? Det er fint om alle barna føler at de aktivitetene som velges er noe som passer for dem.

 

7. Lag en fleksibel tidsplan

En fleksibel tidsplan hjelper med å strukturere dagene, samtidig som det gir rom for justeringer. Ved å vise at dere tar hensyn til hvert av barnas behov og ønsker kan ferien bli bedre og mer harmonisk for alle

Hvordan gjøre det:

  • Daglig oversikt: Lag en dagsplan med oversikt over tidene for de ulike aktivitetene. Legg inn fleksibilitet for å kunne endre planer etter behov.
  • Kombiner aktiviteter: Prøv å planlegge aktiviteter som passer både for barn med funksjonsutfordringer, og søsken, slik at de kan ha det fint sammen. På denne måten får de mulighet til å veksle mellom fellesaktiviteter og individuelle interesser.

 


Eksempel:

"På mandag besøker vi parken om morgenen (en aktivitet alle kan nyte sammen), og på ettermiddagen kan vi dele oss opp – noen går på shopping, de som ikke ønsker å shoppe kan gå en tur i naturen, eller bade."


 

8. Forbered mat og drikke

Mat og drikke kan hjelpe med å holde blodsukkeret stabilt, og holde energinivået oppe, og hindre store humørsvingninger.

Hvordan gjøre det:

  • Pakk favorittsnacks: Ta med snacks som barnet liker og som er enkelt å ta frem og spise på farten.
  • Planlegg måltider: Prøv å legge måltidene til de samme tidene som dere pleier hjemme for å opprettholde rutinen.
  • Ha med drikkeflasker med vann til alle

 


Eksempel:

"Vi har pakket med litt nøtter, fruktbiter og kjeks som vi kan spise når vi har pauser, og så skal vi spise middag klokken 16 som vanlig." 


 

9. Vær tålmodig og fleksibel

Uansett hvor godt du planlegger, kan ting endre seg. Tålmodighet og fleksibilitet er nøkkelen til en vellykket ferie.

Hvordan gjøre det:

  • Vær forberedt på endringer: Ha en plan B for aktiviteter som ikke går som planlagt.
  • Lytt til barnet ditt: Vær oppmerksom på barnets signaler og justere planene om nødvendig. 

 


Eksempel:

"Hvis barnet virker overveldet på akvariet, kan vi ta en pause og finne et rolig sted. " Vi kan dra tilbake en annen gang."


 

10. Søk støtte og informasjon

Fellesskap og ressurser kan være svært nyttige. Se etter støttegrupper eller ressurser som kan gi deg råd og støtte.

Hvordan gjøre det:

  • Online grupper: Bli med i nettbaserte grupper for foreldre til barn med ADHD eller autisme.
  • Lokale ressurser: Finn ut om det finnes lokale organisasjoner som kan tilby støtte eller aktiviteter for barn med ulike funksjonsutfordringer.

 

 

God planlegging, tålmodighet og fleksibilitet kan gjøre ferien til en positiv opplevelse for hele familien. God tur!

PS: Del gjerne dine egne tips og erfaringer, og meld deg inn i den gratis ressursgruppen, Mammaportalen – en gruppe for mødre som deler råd og tips, og som lærer av hverandre!